Jaki serwis wybrać?

Mogłoby się wydawać oczywiste, że w tym miejscu chciałbym zareklamować naszą firmę ale chcę podejść do sprawy obiektywnie. Od opisanych poniżej sytuacji oczywiście są wyjątki ale chodzi tutaj o przedstawienie spraw ogólnie.

Rodzaj działalności

Jak w wielu branżach tak też wśród osób i firm oferujących naprawy urządzeń AGD, znajdziemy legalnie działające firmy zatrudniające serwisantów, firmy jednoosobowe i osoby mniej liczące się z przepisami i dorabiającymi sobie w ten sposób. Pomijam tutaj pośredników zleceń ponieważ to nie wiele ma wspólnego z serwisem AGD, a i tak trafia się później najczęściej na którąś z powyższych jednostek.

Zacznijmy od końca. Ostatnimi czasy trafia do nas bardzo dużo klientów z urządzeniami, które już gdzieś wcześniej były, nie wiem z czego ten fakt wynika ale chyba jesteśmy za mało rozreklamowani skoro klienci nie trafiają do nas od razu 🙂 Opowieści z jakimi się spotykamy w tych sytuacjach są mocno zaskakujące. Te związane z tzw. złotymi rączkami najczęściej są do siebie bardzo podobne: „przyjechał, powiedział, że musi zamówić elektronikę, wziął 300zł zaliczki i zniknął…”. Opowieści mają różny początek ale zawsze ten sam koniec: „zniknął, nie odbiera, nie można się do niego dodzwonić” itp. Wybierając usługi osoby co do której nie możemy mieć pewności kim jest, musimy się liczyć z tym, że ma duże pole do oszustwa (nazywając rzeczy po imieniu).

Jeżeli ktoś rejestruje już działalność gospodarczą to najczęściej oznacza to, że jest już w jakiś sposób z tą branżą związany. Minusem i zarazem plusem jest to, że osoby działające same próbują naprawiać wszystkie urządzenia lub specjalizują się w wybranych. Minus: wąska specjalizacja oznacza, że taka osoba nie podejmie się wszystkiego, szeroka oferta najczęściej oznacza, że nic nie zna dobrze tylko wszystko po trochę. Plus: wąska specjalizacja oznacza, że taka osoba najczęściej zna swój zakres usług od A do Z – mówiąc inaczej, jeżeli zadzwonimy do kogoś kto naprawia tylko pralki to co prawda nie naprawi przy okazji lodówki ale na pewno pralkę załatwi świetnie.

Serwisy AGD to legalnie działające firmy zatrudniające wyspecjalizowanych w danej dziedzinie techników. Większe serwisy, współpracujące z innymi firmami, często szkolą swoich pracowników dzięki czemu są oni na bieżąco z nowościami w branży. Ponadto serwisanci posiadają stały dostęp do dokumentacji technicznej dzięki czemu mogą w każdej chwili poradzić sobie z każdym problemem.

Serwisy posiadają całe zaplecza serwisowe w postaci warsztatu, specjalistycznych narzędzi w warsztacie, magazyny części zamiennych, pracownicy stosowne uprawnienia, punkt obsługi klienta itd itd.

Ceny

Istnieje mit, że serwisy są drogie, a najdroższe są autoryzowane. Chciałbym tutaj z całą odpowiedzialnością wyprowadzić wszystkich z błędu. Istnieją pewne ceny rynkowe, którymi operują zarówno serwisy jak osoby świadczące takie same usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Co ciekawe, opisane wcześniej „złote rączki” często próbują zarobić „dniówkę” już na jednym kliencie, a do tego nie wystawiają rachunku (brak zarejestrowanej działalności), nie mają kosztów takich jak utrzymanie warsztatu, ZUS, podatki. Oczywiście, są też osoby, które psują rynek cenami ze względu na brak kosztów (i często wiedzy w zakresie tego co robią). Nie chcę tutaj powiedzieć, że serwisy to tanio i dobrze, bo można by pewnie gdzieś taniej ale skomentuję to grafiką:

tanio i dobrze

Siedziba z warsztatem

Każdy serwisant powinien mieć dostęp do wyposażonego warsztatu ponieważ nie wszystko do się zrobić u klienta, a przynajmniej nie w taki sposób żeby to nie było uciążliwe dla klienta.

Jeżeli firma podaje adres swojej siedziby oznacza to, że jest to poważna firma która z dnia na dzień nie zniknie, a ewentualne sprawy sporne zawsze można załatwić na miejscu.

Na co uważać?

Jeżeli przed naprawą interesuje nas cena całej naprawy to należy zawsze dopytać o koszt usługi z częściami (szacowanymi, ponieważ przez telefon nie da się stwierdzić co na pewno uległo uszkodzeniu). Spotkałem się wiele razy z sytuacją w której ktoś zaniżył cenę usługi doliczając kilkukrotnie na cenach części. Oczywiście, zdarza się w niektórych modelach urządzeń, że popularna część jest droższa niż w innych modelach dlatego warto dopytać o to w kilku miejscach.

Znikające firmy. To dotyczy chyba tylko fikcyjnych firm „złotych rączek”. Brak adresu siedziby na stronie internetowej oznacza, że ktoś ma coś do ukrycia.

Jedna myśl nt. „Jaki serwis wybrać?”

  1. Wybór serwisu AGD to kwestia trudniejsza niż myślałam. Chyba że tylko ja mam takiego pecha, że kilkakrotnie trafiłam na niewłaściwych „fachowców”. Dopiero gdy popsuła mi się pralka siostra poleciła mi pogotowie-agd.pl i muszę przyznać, że załatwili wszystko sprawnie i przede wszystkim niedrogo. Pamiętajcie, że warto sugerować się opiniami znajomych 🙂

Dodaj komentarz